Pustynia w Mieście

Pustynia w Mieście » Czytania z dnia

Czytania z dnia 2008-06-16

Chcesz znaleźć czytania liturgiczne na wybrany dzień? Wybierz datę i znajdź czytania z dnia.

« Czytanie na poprzedni dzień || Czytanie na nastepny dzień »

   

Ewangelia 2023
Ewangelia 2023

Cykl niedzielny czytań: A, Cykl powszedni czytań: II

Czytania z dnia

Czytania z dnia

2 Krn 18,3-8.12-17.22

Król izraelski, Achab zwrócił się do króla judzkiego Jozafata: Czy pójdziesz ze mną przeciw Ramot w Gileadzie? Odpowiedział mu: Ja tak, jak i ty, lud mój, jak i twój lud będziemy z tobą na wojnie. Ponadto Jozafat rzekł królowi izraelskiemu: Najpierw zapytaj, proszę, o słowo Pana. Król więc izraelski zgromadził czterystu proroków i rzekł do nich: Czy powinienem wyruszyć na wojnę o Ramot w Gileadzie, czy też powinienem tego zaniechać? A oni odpowiedzieli: Wyruszaj, a Bóg je da w ręce króla! Jednak Jozafat rzekł: Czy nie ma tu jeszcze jakiegoś proroka Pańskiego, abyśmy przez niego mogli zapytać? Na to król izraelski odrzekł Jozafatowi: Jeszcze jest jeden mąż, przez którego można zapytać Pana. Ale ja go nienawidzę, bo mi nie prorokuje dobrze, tylko zawsze źle. Jest to Micheasz, syn Jimli. Wtedy Jozafat powiedział: Nie mów tak, królu! Zawołał więc król izraelski któregoś dworzanina i rzekł: Pospiesz się po Micheasza, syna Jimli! Ten zaś posłaniec, który poszedł zawołać Micheasza, powiedział mu tak: Oto przepowiednie proroków są jednogłośnie pomyślne dla króla, niechże twoja przepowiednia, proszę cię, będzie jak każdego z nich, taką, żebyś zapowiedział powodzenie. Wówczas Micheasz odrzekł: Na życie Pana, na pewno będę mówił to, co powie mój Bóg. Potem przyszedł przed króla. Wtedy król się odezwał do niego: Micheaszu, czy powinniśmy wyruszyć na wojnę przeciw Ramot w Gileadzie, czy też powinniśmy tego zaniechać? Wtedy do niego przemówił: Wyruszcie, a zwyciężycie. Będą oni oddani w wasze ręce. Król zaś mu powiedział: Ile razy ja cię mam zaklinać, żebyś mi mówił tylko prawdę w imieniu Pana? Wówczas on rzekł: Ujrzałem całego Izraela rozproszonego po górach, jak trzodę owiec i kóz bez pasterza. Pan rzekł: Nie mają swego pana. Niech wróci każdy w pokoju do swego domu! Wtedy król izraelski zwrócił się do Jozafata: Czyż ci nie powiedziałem? Nie prorokuje mi pomyślności, tylko nieszczęścia! Oto dlatego Pan dał teraz ducha kłamstwa w usta tych twoich proroków. Pan bowiem zawyrokował twoją zgubę.

Ps 5,2-3.5-7

<>REFREN: Wysłuchaj, Panie, głośnych jęków moich

Usłysz, Panie, moje słowa,
zważ na me jęki.
Wytęż słuch na głos mojej modlitwy,
Królu mój i Boże.

Bo Ty nie jesteś Bogiem,
któremu miła nieprawość,
zły nie może przebywać u Ciebie,
nie ostoją się przed Tobą nieprawi.

Nienawidzisz wszystkich,
którzy zło czynią.
Zgubę zsyłasz na każdego, kto kłamie.
Pan brzydzi się człowiekiem podstępnym i krwawym.

Ps 119,105

Twoje słowo jest pochodnią dla stóp moich i światłem na mojej ścieżce.

Ewangelia: Mt 5,38-42

Jezus powiedział do swoich uczniów: Słyszeliście, że powiedziano: Oko za oko i ząb za ząb! A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie oporu złemu. Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi! Temu, kto chce prawować się z tobą i wziąć twoją szatę, odstąp i płaszcz! Zmusza cię kto, żeby iść z nim tysiąc kroków, idź dwa tysiące! Daj temu, kto cię prosi, i nie odwracaj się od tego, kto chce pożyczyć od ciebie.


Komentarz

Kilka lat temu władze Sopotu podjęły decyzję zaangażowania do pracy z trudną młodzieżą człowieka z przeszłością kryminalną. Z jednej strony deklarował się jako skinhead i faszysta; z drugiej dał się poznać jako skuteczny społecznik. Pod jego wpływem młodzi ludzie zamiast kraść, pić i ćpać zorganizowali drużynę, płacili składki i budowali boiska.

Jezus uczy, aby w przeciwieństwie do Starego Testamentu, gdzie obowiązywała zasada „oko za oko i ząb za ząb”, nie stawiać oporu złemu. Nie chodzi o to, by nie przeciwstawiać się złu, bo On sam je zwalczał, ale by go nie pomnażać. Jeśli tylko można, trzeba wymyślić sposób, by zmusić człowieka do refleksji i zmiany postępowania.

Trudno kochać przyjaciół, a jeszcze trudniej wrogów. Dlaczego mamy zdobywać się na heroiczny wysiłek miłości nieprzyjaciół, tym bardziej kiedy są oni ludźmi złymi? Niejednokrotnie okazanie im miłości wyzwala w nich to, co najlepsze. Porusza ukryte obszary dobra, o których oni sami nie wiedzą. Nie tylko w nich, ale także i w nas.

ks. Eugeniusz Burzyk


168
dzień roku
200 dni
do końca roku
CZERWIEC 2008
16
PONIEDZIAŁEK
11 tydzień zwykły
Alina, Aneta, Justyna

LOGOWANIE

O WSPÓLNOCIE

AKTUALNOŚCI

ŻYCIE KOŚCIOŁA

CZYTELNIA

Komentarz Żydowski do Nowego Testamentu
David H. Stern
Komentarz Żydowski do Nowego Testamentu

Książka składa się z obszernego, ogólnego wprowadzenia w żydowską perspektywę Nowego Testamentu oraz z dwóch części głównych. Pierwsza z nich to przekład greckiego tekstu Nowego Testamentu, dający wyraz wiedzy i wrażliwości żydowskiej ukształtowanej w judaizmie judaistycznym. Część druga to wnikliwy komentarz do tego tekstu, objaśniający trudniejsze miejsca i kwestie w świetle żydowskiej wiary, obyczajowości, obrzędowości i wielu innych czynników składających się na bogatą tradycję żydowską.

Księgarnia religijna Izajasz

© Pustynia w Mieście & Brodex 2024 r.